Artikel

Uden designtænkning var vi Ikke, hvor vi er i dag

21/09 2018

Del her:

Pieter Mouritsen A/S er markedsledende på sit område i offshore-branchen. Med hjælp fra et forløb i designtænkning med konsulenter fra D2i – Design to innovate og Developa har virksomheden øget sin omsætning med 10%.

Nordsøens bølger brager omkring boreplatformen. På dækket knokler vejrbidte mænd i orange heldragter og hvide sikkerhedshjelme. Mændene sprøjtemaler stålkonstruktionen, så platformen ikke ruster, og de renser rør for skidt og snavs, så olien flyder frit.

Havets vejrforhold kræver holdbart maskineri, som de ansatte er fortrolige med. Det sørger Pieter Mouritsen A/S for. De seneste tre år har virksomheden nemlig brugt designtænkning til at lave bedre maskiner til offshore-industrien. Det har givet dem en konkurrencefordel – særligt fordi de spørger samarbejdspartnere, boreplatformens ansatte og kunder til råds om produkterne.

”Det er den del af designtænkning, vi anvender mest. For vores egen opfindsomhed er jo begrænset, og så er det rart at få input fra andre.
Vi spørger alle brugere om, hvad der kan forbedres, og undersøger så, hvordan man løser lignende problemer i andre brancher – for eksempel i skibsindustrien,” siger direktør, Pieter Mouritsen.

Ulven kom
I 2015 deltog Pieter Mouritsen A/S i et forløb med innovationspartnerne Developa og D2i – Design to innovate. Projektet handlede om, at Pieter Mouritsen A/S skulle lære at tænke som designere gør, når de udvikler et nyt produkt. Det kaldes designtænkning. I dag glæder Pieter Mouritsen sig over, at hans virksomhed deltog i forløbet. Det var nemlig tankegangen derfra, der ledte til virksomhedens toplinje af produkter kaldet Blue Wolf. Linjen er nu markedsledende på grund af sin nytænkning, og virksomhedens omsætning er steget med ti procent siden 2014.

”Vi tænkte en smule gammeldags før, men med designtænkning har vi fået nye måder at gribe vores produkter an på. Det er godt for vores forretning, og det giver os et bedre forhold til vores kunder, som også drager stor fordel af bedre hardware,” siger Pieter Mouritsen.

Brugervenlig innovation
Ved hjælp af designtænkning opdagede Pieter Mouritsen A/S blandt andet, at deres maskiner var for kompliceret at reparere, hvis noget gik galt. Løsningen blev en brugervenlig touchskærm, som fortæller, hvad der er galt, og hvordan det bliver fikset.

Blue Wolf skal også serviceres færre gange om året end tidligere produkter, og Pieter Mouritsen A/S har tilmed lavet et e-learning kursus, som erstatter tunge skriftlige manualer med letforståelige videoer.

”I dag virker meget af det indlysende, men det var det bare ikke før. Så vi ville sådan set ikke være, hvor vi er i dag, hvis vi ikke havde lært at tænke anderledes,” siger Pieter Mouritsen.

Offshore-branchen er travlt beskæftiget i sommerhalvåret, men når det bliver efterår og vinter, bliver vejret ofte så voldsomt på havet, at mange maskiner får lov at hvile. Hos Pieter Mouritsen A/S betyder det dog ikke ferie. For nu finder virksomheden værktøjerne fra designtænkning frem igen.

D2i – Design to innovate tilbyder i øjeblikket et lignende forløb, som det Pieter Mouritsen A/S deltog i. Her er der ligelig finansiering mellem virksomheden og EU, som giver konsulentbistand til at udvikle og implementere designtænkning.