Arkiv

Tresu gik fra serviet-skitser til struktureret samarbejde

11/03 2015

Del her:

Masser af dygtige specialister med mange ideer, men kun meget lidt fælles fodslag for produktudvikling. Det var udfordringen for den koldingensiske teknologi-virksomhed Tresu, som derfor fik hjælp af et hold designere til at styrke de interne processer.

– Vi manglede nogle værktøjer, der kunne hjælpe os med at skabe mere sammenhængskraft i vores produktudvikling. Vi er lidt groft sagt dygtige til at tegne ideer på en serviet, men for at drive dem frem til et færdigt produkt, manglede vi tit den fælles forståelse af, hvad grundideen bag serviet-skitsen var.

Det fortæller Christian Fogh, Head of R&D i Tresu. Han tog derfor initiativ til at en gruppe medarbejdere fra virksomheden deltog i en en-dags workshop, arrangeret af D2i – Design to innovate på Designskolen Kolding.

Håbet var, at designkonsultationen skulle skabe mere overblik over de interne arbejdsgange – og også bidrage med en bedre forståelse for kundernes rolle i produktudviklingen.

Sølvtøj og samtale
Efter de indledende møder som optakt til dagen blev det klart for designkonsulenterne, at fokus især skulle være på en styrket intern kommunikation. Derfor blev en række workshop-værktøjer udvalgt, som kunne støtte det formål. Især Business Model Canvas (BMC), som er en kortlægning af alle eksterne og interne aktører i forhold til en virksomhed. Den øvelse blev helt central for dagen, fortæller Anne Carstensen, designkonsulent ved D2i:

– Vi ville gerne skabe en forståelse for hele processen. Derfor brugte vi BMC for at få dem til at tale tingene igennem. For at skærpe samtalen gav vi dem en kasse med en masse sølvfarvede objekter. Det betød, de var nødt til at tale et helt andet sprog. I stedet for at tale ’om kunden’ måtte de finde ting, der symboliserede kunden: Var det sådan en krasbørstig tingest eller en lidt blødere dims? På den måde var de nødt til at forhandle, og forklare – og på den måde opstod en helt ny form for dialog, siger hun.

Afklaring på tværs
BMC-kortet tog Tresu med hjem, og det er blevet brugt jævnligt når nye produktudviklingstiltag skal søsættes. Sølvtøjet blev på Designskolen, tilstår Christian Fogh, men grundideen om den gode, tværfaglige samtale er blevet en fast bestanddel hos Tresu:

– Der var mange gode øvelser og erkendelser den dag. Vi fik jo afklaret en masse interne spørgsmål og hinandens positioner i forhold til vores processer. Vi er blevet meget skarpere på nødvendigheden af at tale sammen på tværs af virksomheden, når vi skal i gang med nye produkter. Ellers risikerer man at sidde med 17 forskellige opfattelser af, hvad tingene skal ende med. Dagen sikrede os, at vi fik et meget skarpere, fælles udgangspunkt at arbejde ud fra. Så hvis man ellers er åben for nye måder at gøre tingene på, vil jeg klart anbefale at bruge designere til at få struktur på processerne, siger Christian Fogh, Head of R&D ved Tresu.