Artikel

SMV:Digital skal styrke Danmarks digitale vækst gennem design – Sprint:Digital er en del af løsningen

26/09 2018

Del her:

SMV:Digital, der er en del af regeringens strategi for Danmarks digitale vækst, er klar til at byde de første små og mellemstore virksomheder indenfor.  Med dette initiativ ventes knap 1.400 ledere og ledende medarbejdere fra næsten 800 SMV’er at få styrket deres digitale kompetencer gennem skræddersyede udviklingsforløb. Sprint:Digital, som drives af Dansk Design Center og D2i er et af de konkrete tiltag, der er målrettet den enkelte virksomheds muligheder og behov.

 

Digitalisering er på alles læber. Nogle er godt i gang, andre står på vippen til at begive sig ind i det forjættede land. For størstedelen betyder det, at en række spørgsmål rejser sig, som regeringens nyeste initiativ SMV:Digital skal hjælpe med at besvare. SMV:Digital blev søsat i denne uge og består blandt andet af tilbuddet Sprint:Digital, som Dansk Design Center og D2i står bag i fællesskab. Projektet har til formål at fremme 100 SMV´ers digitalisering gennem designsprints:

Digitalisering handler i virkeligheden mere om mennesker og kultur, end om systemer, teknologi og apps. For hvad skal digitaliseres? Og til gavn for hvem? Og hvilken teknologi eller hvilket system skal der investeres i? Nøglen til meningsfuld digitalisering, går gennem sprints, som er en effektiv designmetode med fokus på reelle behov. Det er årsagen til, at D2i – Design to innovate i samarbejde med Dansk Design Center har lanceret Sprint:Digital under SMV:Digital. Her får SMV’er igennem designmetoder mulighed for at fokusere deres digitale indsats dér, hvor værdiskabelsen i deres virksomhed er størst”, siger Thit Juul Madsen, direktør for D2i – Design to innovate.

 

Som deltager i Sprint:Digital får virksomheder et fuldt faciliteret sprintforløb med afsæt i et konkret projekt, idé eller udfordring. På fem sammenhængende dage, i samarbejde med designere, får virksomheden sat kursen mod en effektiv forretningsplan for deres digitalisering.

Målet med forløbet er at få størst mulig værdi for kunder og brugere bygget ind i et produkt, en service eller koncept for dermed at få større træfsikkerhed i markedet.

De første sprintforløb starter dette efterår og der er stadig mulighed for at deltage uge 45 i Kolding, hvor Developa faciliterer og uge 46 i København, hvor Designit faciliterer.

Læs mere om Sprint:Digital her og kontakte Senior Design Konsulent Linda Hechmann Lagoni for yderligere information på Linda@d2i.dk

 

SMV:Digital – en del af regeringens strategi for Danmarks digitale vækst

Det var onsdag den 25. september,  at regeringen med erhvervsminister Rasmus Jarlov i spidsen lancerede SMV:Digital. Om investeringen sagde han:

”Digitalisering kan styrke de små og mellemstore virksomheders produktivitet og konkurrenceevne. Det kan fx være gennem automatisering af produktionen eller bedre udnyttelse af data til intern optimering og udvikling af nye produkter og services. Med SMV:Digital vil vi gøre det nemmere for virksomhederne at komme i gang med at høste de digitale gevinster gennem rådgivning om digital omstilling og e-handel.” Erhvervsminister Rasmus Jarlov

Læs hele Erhvervsministerens pressemeddelelse her