Artikel

Skrald skal gå fra tanke til handling med Tankegang

18/06 2019

Del her:

Det nordjyske kommunikationsbureau Tankegang har via designmetoder fået øjnene op for, hvordan kommunikation for alvor kan få betydning for modtageren – og dermed for miljøet. Bureauet har i 32 år haft fokus på kommunikation om miljø, og har derfor store forventninger til dets nyeste idé, som underviser skolebørn om skrald som talent.

Hans bukser er blå, skoletasken passer næsten i proportionerne til hans krop. Jakken er sort og han er på vej i skole. Om tre timer skal han med 4.B på besøg hos kommunens renovation.

Han kunne hedde Halfdan. Han ved ikke, at han selv bliver til skrald om tre en halv time.

Kommunen har nemlig købt et nyt koncept, hvor danske børn i 4. klasse skal lege sig til en forståelse af affaldets cyklus fra skrald til genanvendelse.

”Vi ved fra forskning, at børn er supereffektive ambassadører i hjemmet og hurtigt kan få lært mor og far, hvordan man skal gøre. Hvis man kombinerer den viden med at tage udgangspunkt, hvordan børn bedst lærer gennem leg, så har man pludselig et fantastisk afsæt for forandring”, forklarer Lotte Mertz Winther, som er Partner i kommunikationsbureaet Tankegang.

Over de seneste to år har flere ansatte i bureauet en eller flere gange været på gratis undervisningsforløb i designtænkning gennem D2i – Design to innovate. Den proces har flyttet bureauet fra at få mange idéer til nu også at kunne kvalificere de bedste af dem og metodisk arbejde sig frem til færdige løsninger. Hun beskriver mødet med designtænkning som let tilgængelig vejviser, i bureauets arbejdsproces, som gør det nemt for alle at holde styr på, hvor i udviklingen af nye projekter, de er.

Senest har Lotte Mertz Winther sammen med tre kollegaer deltaget i det 6-måneders forløb, der hedder Play User Lab hos Capital of Children i Billund, der også samarbejder med Designskolen Kolding.

”Play User Lab har bidraget med en utrolig høj faglighed indenfor både forskning omkring børns leg og designtilgangen, som har løftet vores niveau. Vores antagelser om børns vidensniveau er for eksempel blevet skiftet ud med indsigter, ligesom vi har lært at differentiere mere mellem forskellige typer af børn og måden de forstår og omsætter budskaber”, siger Lotte Mertz Winther.

Halfdan starter med at klæde sig ud som en papkasse, og får herefter en god historie om en papkasses liv. Han kan  faktisk mærke,  hvordan det ville være at være papkasse, som starter sit liv som opbevaring af champignons, til en tur i skraldespanden videre med skraldebilen, på anlæg og videre til bearbejdning for at blive til et nyt produkt.  Halfdan får faktisk lyst til at snakke  med bagefter om, hvorfor det er vigtigt, at vi genanvender vores skrald.

 

Tidsbesparende

Designtænkning kan kort forklares som en metodisk tilgang til innovation, hvor du systematisk arbejder dig igennem processen fra første idé til muligt koncept, løsning eller produkt ved at anvende en række definerede værktøjer.

Et af de værktøjer, som Tankegang har bemærket, har gjort allerstørst forskel for dem gennem forløbet hos Play User Lab er brugertest:

”Vi sparer tid”, fortæller Lonnie Espersen, der er AD´er hos Tankegang.

”Vi har haft en tendens til at anvende analyser på vores arbejde, der har beroet på antagelser. Vi er holdt op med at antage – og selvom det at teste kan resultere i en om´er, kan vi konstatere, at vi får et bedre produkt, på kortere tid”.

Hun understreger, at designtænkningen har lært dem, at tests kan ske meget tidligere end man tror:

”Vi har lige haft 14 potentielle kunder på besøg og vist dem 10 tegninger. 10 tegninger fjerner det filter af høflighed, som de ellers ville have ligget under for, hvis vi havde præsenteret et næsten færdigt produkt. Det giver dem muligheden for at komme med konstruktive input, som også gør det mere interessant for dem at købe løsningen, når den er klar”, fortsætter hun.

Skrald har Talent kombinerer fysiske aktiviteter, gåder som skal løses, taktile øvelser og historiefortælling. Eleverne skal gennem et sjovt, anderledes og involverende forløb opleve at få  større viden om affaldets cyklus. De skal ikke nødvendigvis vide alt om renovation, men opnå en grundlæggende forståelse af at affald er en vigtig ressource,  som kan blive til noget andet og mere.

Op og ned på samme tid

I Play User Lab stiftede Tankegang også bekendtskab med nogle af de forskellige legetyper, som børn anvender. De blev opmærksomme på, at det kræver en særlig spørgeteknik, hvis unge sparringspartnere skal inddrages i konceptudvikling.

”Uanset om du har udviklingsidéer, der retter sig mod børn eller voksne, kan Play User Lab noget helt unikt. Voksne er jo bare børn, der er gået i stykker”, siger Lonnie Espersen, som bliver bakket op af Lotte Mertz Winther:

” På den ene side er vi blevet yngre og har fået meget mere mod på at lege. På den anden side har vi lært så meget i  Play User Lab, at vi har skærpet voresfaglighed omkring børn og designtækning markant. Vi får simpelthen bedre idéer og bygger stærkere koncepter.”

 

 

FAKTA:

Kommuner og forsyninger arbejder på at nå en række nationale mål, som blandt andet

stiller krav om, at vi i 2022 genanvender 50% af vores affald. Derfor skal der ske både praktiske

og adfærdsmæssige ændringer for at realisere målet.

Tankegang forventer at deres koncept Skrald som talent vil være i handel til danske kommuner i 2020.