Gæsteblog

Samudvikling – det nye sort?

17/10 2017

Del her:

Dine kunder flytter sig – flytter du med?!

De fleste virksomheder med respekt for sig selv mener, at de kender deres kunder rigtig godt. ”Vi taler med vores kunder hver dag”, ”Vi sætter en ære i at være tæt på vores kunder” er udsagn vi i INNOBA ofte hører, når vi spørger virksomheder om deres forhold til kunderne. Men kender du virkelig dine kunder – også de kunder, du gerne ville have, men som ikke køber dine produkter i dag? Og ved du, hvor dine kunder bevæger sig hen?

Der er særligt 3 udviklingstendenser, du skal holde øje med:

  1. Du har opdaget det for længst: den teknologiske udvikling er hurtigere end nogen sinde. Kunderne bliver mere og mere vant til, at alt kan tilgås online: informationer, produkter, service,… Hvis du ikke allerede sælger, kommunikerer, markedsfører og produktudvikler online, så kommer du til det! Fremtidens forbruger vil gerne ”gå på udstilling” i tøjbutikken, men derefter går de hjem og finder billigste model på nettet. Bankforretning, forsikringsbranchen, postomdeling, detailhandel – forandringen er allerede i gang.
  2. Dine kunder forventer individuel behandling. Hvorfor skal jeg købe min sko i 2 designs? Jeg vil hellere vælge den farve, jeg bedst kan lide, de snørebånd der passer til mine bukser, formen skal passe til min skæve højre storetå, etc. Forbrugerne kommer til at forvente, at produkter og services kan tilpasses netop deres individuelle behov. Med nye design- og produktionsformer bliver det en mulighed. Mange større virksomheder er allerede i gang: se på Nike’s online mulighed for tilpassede designs. Besøg LEGO online og opdag, hvordan du kan være med til at designe og forme dit eget legetøjsindkøb. Få dine idéer med til Philips fremtidige produkter. Etc.
    How it works

    Billede fra: LEGO®, Ideas – How it works

     

  3. Kunderne vil have kommunikation og interaktion nu. Jeg vil kunne tale med virksomheden online, når jeg har et spørgsmål, vil have hjælp med noget, har en god idé til dem, synes noget skal forbedres, etc. Fremtidens forbrugere er vant til at bevæge sig frit og uhindret i en verden, hvor man konstant er i dialog. Facebook, Twitter, Youtube, Instagram, Snapchet, TrustPilot, WeChat, … Dialog er ikke et enkelt spørgsmål fra en afventende og passiv kunde. Det er forventning om inddragelse og involvering, hvor kunden selv påvirker den videre proces.

 

Sam-udvikling – inviterer kunden med ind i maskinrummet

Hvordan håndterer man så en udvikling, hvor kunderne forventer innovation, individuel tilpasning, inddragelse og kommunikation? Flere virksomheder opretter eller støtter online kunde-communities, hvor brugere kan dele erfaringer mv. eller opretter dialogfora direkte med centrale medarbejdere. Nogle eksperimenterer med online eller offline CO-Creation Labs eller inviterer førende brugere til at dele deres produktidéer. De modigste inviterer kunderne helt ind i maskinrummet for produkt- og forretningsudvikling.

De tider, hvor R&D afdelingen kunne sidde i et lukket kontorområde og udvikle nye spændende produkter i hemmelighed er ved at være forbi i mange brancher. Produkter og services må udvikles sammen med markedet, i dialog med kunderne og med konstante nye udgaver, videreudvikling, etc.  Det betyder en langt kortere produktlivscyklus, modulære løsninger med tilpasningsmuligheder, brancheglidning med udviskede grænser mellem produkttyper, samtænkning af produkter og services og en lang række andre forhold.

Creative Commons Zero

Photo by Mike Petrucci, Creative Commons Zero ,Unsplash

 

 

Hvis du derfor skal bevare og styrke din konkurrencedygtighed i dit nuværende marked og samtidig have en plads i markedet i morgen, så skal du til at se på produktudvikling på en helt ny måde. Det handler om at åbne dørene op og arbejde med markedsføring, produktudvikling og kunderelationer med et andet udgangspunkt, hvor kunden er i centrum og inviteres inden for på nye måder og langt tidligere end før.

 

Hvorfor skal jeg arbejde med samudvikling?!

Samudvikling – eller CO-Creation – er en teknik, der åbner din organisation op og inviterer kunden inden for. Ikke kun nuværende kunder men også de kundeprofiler, der bliver dominerende på dit fremtidige marked. Det handler om at arbejde systematisk med åben innovation og tænke din forretning på en måde, der styrker din strategiske forretningsudvikling. Helt konkret har vi i INNOBA rigtig gode erfaringer med at hjælpe private (og offentlige) virksomheder med at inddrage forskellige kundeprofiler i udviklingen af nye produkt- og servicekoncepter. Det gør vi ved at koble kompetencer inden for strategisk forretningsudvikling, antropologi, teknisk forståelse og design.

Vi identificerer sammen med virksomheden markedstendenser, kundeoplevelser og –ønsker, potentielle kundeprofiler, mv. Vi afdækker kundens nuværende og fremtidige kunderejse. Sidst men ikke mindst inviterer vi virksomheden til samudvikling sammen med en bred kreds af medarbejdere og udvalgte (nuværende og potentielle) kunder. Det kan gøres offline på en workshop eller online med forskellige dialogværktøjer. Resultatet er en lang række konkrete idéer og inputs til udvidelse samt tilpasning af den nuværende produktportefølje.

Samudvikling er relevant for både private og offentlige virksomheder. Det er også muligt at samudvikle med B2B kunder. Bl.a. har vi i INNOBA mange projekter, hvor private virksomheder samudvikler med offentlige kunder.

Nysgerrig på mere info: om samudvikling, åben innovation og Design Thinking? Se cases, værktøjer, eksempler på INNOBAs hjemmeside. Eller følg os på LinkedIn INNOBA ApS, hvor vi løbende poster nyheder og erfaringer. Du er naturligvis også velkommen til at kontakte os for et møde med videndeling mv. på innoba@innoba.dk.