Arkiv

Vis mig, hvordan et unikt univers ser ud

13/01 2015

Del her:

Når man fra ledelsens side formulerer en vision for en virksomhed, er det vigtigt at sikre, at alle medarbejdere har samme opfattelse af, hvad visionen præcist indeholder, og hvilken betydning den har i det daglige arbejde. Event-arrangøren Messe C fik hjælp af et hold designere til at finde en sådan fælles forståelse.

– Der var tidspunkter, hvor det var totalt grænseoverskridende. Forløbet var meget anderledes, end hvordan vi plejer at gøre. Og det var nok rigtigt godt med lidt hjælp til at tænke tingene på andre måder, siger Grete Højgaard, direktør for event- og konference arrangøren Messe C i Fredericia, om den designkonsultation hun selv og hendes ledergruppe på ni personer deltog i for nyligt.

Grunden til, at hele Messe C’s ledelse tog en dag ud af kalenderen for at tænke nyt, var en konstatering af, at den ny formulerede vision: ’Vi skaber unikke universer – med kant, karisma og karakter’ var vanskelig for medarbejderne at overføre til praksis. Derfor var der behov for at sikre sig, at hele mellemledergruppen fik en fælles forståelse af, hvad visionen præcist indebar, så de kunne kommunikere den bedre ud i organisationen.

– På det første møde vi havde med Grete, præsenterede hun Messe C’s vision for os,  fortæller Marieke Bülow, designkonsulent i Design to Innovate ved Designskolen Kolding:

– Set med designbriller var visionen utrolig abstrakt. Det billedmateriale, der skulle illustrere den, var utroligt lækkert, men der blev brugt mange metaforer – for eksempel en astronaut ude i rummet. Det kunne tolkes meget bredt. Vi kunne derfor godt forstå, at det kunne være svært for medarbejderne at oversætte ord og billeder til noget, de konkret kunne bruge i forhold til deres arbejde.

Forbløffende enighed

Designkonsultationen blev derfor tilrettelagt, så fokus var på at få skabt en entydig fortolkning af visionen i ledergruppen. Der blev både bygget i Lego, lavet billedkollager og tegnet på væggene i løbet af den daglange workshop.

– Vi brugte meget visuel dialog, hvor folk skulle vise, hvordan de opfattede visionen frem for bare at forklare den med ord. Det gav et helt andet overblik over tingene. Og selv om folk i det daglige arbejder meget forskelligt, viste øvelserne samtidig, at de jo sagtens kunne tale samme sprog. Faktisk viste det sig, de var mere enige om, hvad visionen indebar, end de selv troede. De havde bare brug for hjælp til at udtrykke den enighed,  siger Marieke Bülow.

Og direktør Grete Højgaard blev også positivt overrasket over resultatet. Selvom dele af forløbet forekom endog meget langt fra hendes egen organisations dagligdag, gav designkonsultationen også nogle helt konkrete ideer, der allerede er implementeret hos Messe C:

–Vi blev for eksempel opmærksomme på, at det er smart at arbejde i tværfaglige teams fra start, i stedet for at vores eventchef sidder alene med alle ideerne i begyndelsen. Det gør det meget nemmere at få alle de gode input undersøgt, mens der stadig er tid til justeringer i processen. Så til andre virksomheder, der overvejer at slippe et hold designere løs på ledelsesplan, vil jeg sige, at de bare skal kaste sig ud i det, siger Grete Højgaard.