Artikel

Maria designer livet

07/07 2017

Del her:

Som partner i eget markedsføringsfirma er Maria Voss Larsen vant til at bruge design, når hun løser faglige udfordringer i sin hverdag. For at udvide netværket og bidrage med sine kompetencer, meldte hun sig også som frivillig til Danish Design Award og fik lov at tage livtag med markedsføringen til flere gæster og frivillige.

”Jeg bruger design hver dag, i alt fra social media marketing til hele brugerrejser fra ’ingen kendskab’-stadiet til at blive fast kunde. Jeg vil ikke kalde mig selv designer i æstetisk forstand, men jeg beskæftiger mig med design i studie- og arbejdstid,” siger Maria Voss Larsen og fortsætter:

”Hvordan kan jeg bruge design til at markedsføre produkter og services? Jeg kan ikke gøre det uden design! Designtænkning handler om at udfordre det eksisterende, så vi hele tiden spørger os selv: ’gør vi det rigtigt? hvordan kan vi gøre dette anderledes og bedre?’”

Hun har stiftet sin egen virksomhed sammen med en gruppe studiekammerater på markedsføringsøkonomuddannelsen. Her blev GOA Marketing brugt som case i alt fra forretningsmodeller til målgruppeanalyser, så de fire stifteres tid blev optimeret og værdien kunne lægges i at skabe fra bunden.

”I undervisningen satte vi vores forretningsplan, hjemmeside og Facebook-sider op, og fik på den måde kvalificeret hele opbygningen af virksomheden fra starten,” forklarer Maria.

Som 20-årig efter et kursus på Den Skandinaviske Designhøjskole startede hun på universitetet, men stoppede igen efter tre måneder. Universitetsuddannelsen blev for praksisfjern for Maria, som ville have fingrene mere ned i bolledejen. Hun startede derfor på markedsføringsøkonomuddannelsen, og er i øjeblikket ved at tage en professionsbachelor i International handel og markedsføring.

”Jeg holder virkelig meget af design, og jeg synes, at vinklen: ‘Design er mere end æstetik, det er forretning’ ikke kunne være mere korrekt. Samtidig deltog mange spændende virksomheder og personer i eventet, så jeg tænkte, at det var en fremragende mulighed for at møde dem,” siger Maria Voss Larsen.

Frivillig med ekstra ansvar

Med Marias baggrund i markedsføring blev hendes frivillige arbejde under Danish Design Award 2017 i Kolding til mere, da hun var til informationsmøde hos arrangørerne i D2i. Den markedsføringskyndige frivillige mente, at hun kunne bidrage til at skaffe frivillige via de sociale medier.

”Det kan jeg da hjælpe med,” sagde Maria Voss Larsen, og få dage efter blev hun som frivillig til Danish Design Award indlemmet i marketinggruppen og fik lov at lege med markedsføring for prisuddelingen via de sociale medier, mens hun også hjalp til med alt det praktiske arbejde før, under og efter eventet.

Marias tilgang til nye opgaver og hendes vilje til at arbejde med nye muligheder gjorde indtryk på D2i’s kommunikationschef Anne Katrine Skole:

”Markedsføring på de sociale medier er i dag både en disciplin, en faglighed og en stillingsbetegnelse, så derfor giver det god mening at få hjælp udefra, når man har mulighed for det. Jeg er samtidig sikker på, Marias indsats har været med til at få os i kontakt med relevante gæster og frivillige, som ville have kostet os mange ressourcer at finde selv.”