Artikel

Få mere end du betaler for med strategisk design

30/05 2016

Del her:

Ulrik_Gernow[1]

Formanden for D2i’s bestyrelse og Senior Vice President for innovationsafdelingen i LEGO, Ulrik Gernow, var blandt talerne ved Business Trekantens arrangement om strategisk design. 

Deltagere ved Business Trekantens konference om strategisk design talte sit tydelige sprog: Har du råd til at lade være? – Var flere begejstrede indlægsholderes konklusion på erfaringer med brug af design.

”Jeg er ingeniør. Engang elskede jeg linjer, udregninger og sinuskurver. I dag er jeg forelsket i design. Jeg er vild med det – og jeg vil gerne fortælle hvorfor!” Ordene er Per Holms. Han er direktør for det, der i dag hedder BlueKolding, men som, før han mødte design, gik under navnet Kolding Spildevand. Virksomheden ville gerne skifte navn, og en Designcamp gav både konstruktive input til processen omkring det og blod på tanden.

”Jeg havde en målsætning om, at vi kunne gå fra at være usynlige til at blive synlige og at alle de tiltag, vi gjorde og gør blev kendt for offentligheden – fordi de er vigtige for vores miljø og vores forståelse af cirkulær økonomi, fortæller han og påbegynder derefter sin beretning om, hvordan han første gang mødte 3 internationale designstuderende, som skulle vende op og ned på hans forståelse af, hvad strategisk design er.

”I dag har vi ved busstoppesteder bænke opvarmede til 30 grader fra udnyttelsen af den energi, der naturligt er i spildevandet. Vi anvender blot allerede kendte teknologier på en ny måde. . Vi har udviklet et it-system – der sikrer, at vi renser vand, når elektriciteten er billigst. Det kan vi gøre ved at tilbageholde vandet i de mange kilometer underjordiske rør, og først rense det, når strømmen er billig, siger han og fortsætter: ”Noget af det lyder så indlysende, men det er alt sammen resultater af, at vi i BlueKolding har lært at arbejde med et såkaldt mulighedsrum – et: Hvad-nu-hvis, som giver os plads og rum til at ideudvikle, idekvalificere og sidst men ikke mindst at udføre!”

Siden Blue Kolding mødte strategisk design har virksomheden sparet 600.000 kroner årligt af skatteydernes penge alene på it-systemet, samtidig med at de har optimeret på allerede eksisterende tiltag. På spørgsmålet om, hvad effekten af design er, svarer Per Holm: ”Det er nytænkning, det er optimering, det er på tværs af fagligheder, det er minimalt risikabelt i forhold til udgiften – det er faktisk svært at lade være”.

Tradition for design

I LEGO® har der i årevis naturligt været en tradition for at arbejde med designere, da de i høj grad står for produktudviklingen. Men over de seneste 20-30 år har designerne fået større og større ansvar for hele værdikæden. Det betyder, at når de designer nye produkter skal de også forholde sig til tidligere produkter, produktionen af de enkelte dele, farvekombinationer og fordyrende eller besparende processer:

”Vi oplever, at designere som få andre, evner at tale på tværs af fagligheder og er meget dygtige til at lytte og indsamle viden, som virksomheden efterfølgende kan agere på. Deres styrke ligger også i, at de på baggrund af deres undersøgende uddannelse er gode til at imødekomme forbrugerens behov, indrette produkter og arbejdsgange efter det og samtidig hurtigt og billigt kan etablere testmateriale”, fortæller Ulrik Gernow som er Senior Vice President i innovationsafdelingen i LEGO®.

Ulrik Gernow mener, ligesom Per Holm fra Blue Kolding, at udgiften ved at forsøge sig med design som en del af sin forretningsstrategi er minimal holdt op imod de mange muligheder, der ligger for vækst i metoden. Han slår samtidig fast, at hvis man forestiller sig, at man i en it-virksomhed eller et murerfirma bare skal ansætte en enkelt designer, som så kan løfte virksomheden fra vækstlag til gazelle-virksomhed, så tager man fejl:

”Det er vores erfaring, at designere har brug for rammer at arbejde indenfor. Det er ofte her, de bliver allermest kreative. Det nytter altså ikke noget bare at placere dem med opgaven om at revolutionere virksomheden og så vende tilbage 6 måneder senere. Det kræver at direktionen, ledelsen og de øvrige medarbejdere er med på projektet!

Med til konferencen som oplægsholdere deltog også Zebicon, som laver 3D-scanninger og GourmetNord, som sælger sund take-away.

Læs mere om tilbud og services fra D2i – Design to innovate her.