Arkiv

Mød en D2i’er #21

01/12 2014

Del her:

tvkolding-940x392

Den sidste D2i’er, du kan møde i denne runde, er Kim Aagaard Holm, der var en af de første designere, der blev ansat i projektet og dermed har været med hele vejen. Mød et spændende menneske med interessante meninger om, hvad design er og kan.

Hvad arbejder du med i D2i?

Jeg er designkonsulent i D2i og arbejder med at gøre virksomheder klogere på, hvad design er og kan.

Hvad er din baggrund?

Jeg er oprindeligt uddannet reklametegner. Jeg startede i lære som 16 årig, på datidens største danskejede reklamebureau, Scan-ad, i deres Sønderborg-afdeling. Derefter arbejdede jeg på forskellige bureauer, indtil jeg var midt i tyverne. På det tidspunkt havde jeg titel af Art Director, dvs. kreativ ansvarlig for udviklingen af koncepter og kampagner for små og store virksomheder i Danmark. Lige fra udviklingen af butikskoncept og kommunikation for “Paintstore – farverig for fattigrøve”, der var en række af mindre butikker i Aarhus, som solgte maling til små penge, til kampagne og kommunikation af verdens første megawatt-vindmølle, designet af Jakob Jensen, for Nordtank Energy Group.

Jeg blev dog nysgerrig på min egen kreativitet og videreudviklingen af denne. Jeg stod som 25-årig med en blomstrende karriere, men det gik op for mig, at det, jeg kunne se frem til, var at udvikle mig ved at få nye og flere kunder og tjene flere penge. Jeg ville gerne prøve noget andet og mere. Derfor tog jeg fat i min drøm om at studere på en designskole, herhjemme eller i udlandet. Dette bragte mig til at erhverve mig en bachelor i industrielt design på Designskolen i Kolding samt en kandidatgrad på SDU i brugercentreret, kollaborativt- og interaktionsdesign. Her oplevede jeg også glæden ved at fordybe mig i teorien bag kreativitet og design. Hvad er det, der sker, når vi udvikler, hvordan kan vi inddrage andre ikke-designere i processen, og hvordan gør vi produkter lette at forstå og bruge?

Efterfølgende har jeg arbejdet en del år som selvstændig, samt været ansat i forskellige virksomheder og projekter. Blandt andet med udviklingen af brugervenlig emballage og med brand-og produktudvikling af fortelte. Her kunne jeg trække på mine mange erfaringer både mht. at finde inspiration igennem feltarbejde og at omdanne de indsigter, vi fik, til konkrete koncepter, kampagner og produkter.

Umiddelbart før jeg startede i D2i, udviklede jeg sammen med Designskolen og børneafdelingen på Kolding Sygehus en kampagne, der blandt de ansatte skulle øge opmærksomheden omkring de utilsigtede hændelser som afbrydelser og forstyrrelser kan medføre, og som i værste fald kan føre til alvorlige fejl, når man medicinerer. Her udviklede personalet bl.a. på en workshop en familie af handskedukker og videoer, der kom til at indgå i kampagnen, hvor man kunne møde lægen Kloge-Åge, sygeplejersken Strit, sekretæren Nusse og mange andre. Kampagnen endte med at vinde Regions Syddanmark store arbejdsmiljøpris i 2012. Se et eksempel på en af videoerne her. Udviklet og opført af personalet selv.

Jeg har ydermere igennem årene været så heldig at få lejlighed til at undervise i design og kreativitet på forskellige uddannelser og i forskellige sammenhænge, udover mit arbejde i D2i-projektet.

Hvad laver du lige nu?

Jeg er i fuld gang med udviklingen og afholdelsen af en international konference, der afholdes i samarbejde imellem D2i og SDU. Design meets Business. Her kastes lys over D2i-projektets resultater igennem de seneste 4 år, men konferencens overordnede formål er at undersøge og give eksempler på, hvordan design og forretning kan skabe værdi sammen.

Og hvorfor design?

Igennem min egen praktiske erfaring og læring samt ved at undersøge og udforske designfeltets teori og praksis igennem en årrække har jeg erfaret, at det ikke er så let endda at definere, hvad design er og kan. Lige så bredt designbegrebet efterhånden er blevet, lige så mange definitioner er der blevet skabt. Alle kredser de dog om det samme: At design som udvidet begreb kan bidrage til på systematisk vis at nå frem til resultater, der på én eller anden måde giver værdi. Design er både et sprog, en proces og en række værktøjer, der kan være med til at drive nyskabende innovation, med udgangspunkt i et behov.

Resultaterne af en designdrevet innovationsproces kan være mange, udover at de kan ses på bundlinjen. Man kan identificere den reelle problemstilling, man kan få gjort op med mange af de antagelser, man gik ind i processen med, man kan inddrage og skabe medejerskab for både dem, man designer med og dem, man designer for. Man kan være med til at skabe en grundlæggende positiv forandring i de ting, vi gør, og måden hvorpå vi gør det.

Jeg plejer at sige, at man skal ikke give folk det, de gerne vil ha’, man skal give dem det, de ikke vidste, de kunne få. Og det kan design være medvirkende til at muliggøre – ved først og fremmest at stille spørgsmålet “hvorfor”.