Blog

Må jeg liiige få den en gang til?

22/05 2019

Del her:

Design kan bruges som katalysator for vækst i virksomheder

– Du er ikke alene hvis du skal have det forklaret mere end en gang, for at få din hjerne til at kringle sig omkring, hvordan. De seneste to år, har jeg delt EU-kroner ud til vækst i mindst 10 forskellige brancher og det virker. Designmetoder kan få virksomheders potentiale til at blive til konkret vækst. 

Virksomheden kender sit potentiale. Ejeren eller direktøren har et ”drive”, som stiller krav om udvikling. Kombinerer man de to faktorer med designværktøjer, falder det hele på plads i en skudsikker vækstplan. Det er 3 ud af de fire fællesnævnere, der har vist sig mellem de mange, mange virksomheder, jeg har hjulpet med at få adgang til EU-vækstmidler.

Hvis du er, som alle dem i de virksomheder, jeg har introduceret for designtilgangen, så sidder du nu og tænker: Må jeg liiige få den en gang til?

Yes, det må du! Det er faktisk derfor, jeg har kastet mig ud i dette lille skriv. Fordi den 4. fællesnævner er den udtalte misforståelse, at design er en dyr kop eller en lækker sofa. Det er det også – men det er også meget mere end det:

 

At designe er baggrunden for et design

 

At designe er de processer og metoder, man bruger til at nå frem til resultatet et design, som er et produkt, en service eller bare en plan for, hvad der skal ske. Derfor kan designtilgangen bruges som planlægningsværktøj og er en oplagt metode til at skabe overblik over, hvordan du kan skabe vækst for din virksomhed – og det er uanset om du er i livsstilsbranchen eller om du laver maskiner, der kan påføre etiketter på pilleglas.

Over de seneste to år har jeg været i berøring med brancher, der spænder fra logistik og transport, affaldssortering, offshore, byggeindustri, turisme, plast- og metalindustri til sundhedssektoren og software- og it. Alle som en, har de bedt om ”at få den en gang til” og alle som en, har de haft gavn af at bruge design som metode for deres vækstplaner.

 

I øjenhøjde med både bagkontor og kunde

Værktøjerne inden for design er tilgængelige og så menneskeligt fokuserede, at de overordnet og konsekvent har succes med to ting:

Internt i virksomheden skaber designværktøjerne et fælles sprog, som giver en bred, tværfaglig forståelse af hvem kunden og brugeren er og hvor virksomheden er på vej hen. Det giver mulighed for, at alle pludselig føler, at de kan bidrage til forretningsudvikling uden at sidde med på direktionsgangen.

Eksternt er designværktøjerne med til at sikre, at du får afdækket det fulde potentiale af din idé til et nyt produkt eller til en ny forretningsplan. Med andre ord: Hvad det er for en forskel, du kan gøre for kunden eller brugeren.

 

Træd et skridt baglæns

Det, jeg oplever, er, at mange virksomheder reagerer på umiddelbare markedsbehov eller måske endda på en enkelt kundes forespørgsel og så går de i gang med at udvikle nye produkter. Det viser sig desværre ofte, at produktet ikke var salgbart til andre. Her gør design en forskel. Ofte er den enkelte kundes forespørgsel et rigtigt godt sted at starte.

Det sande potentiale ligger så i at forfølge forespørgslen, men først at tage et skridt tilbage og kigge på den med designbriller: Og hvad mener jeg så med det? Designbrillen rummer en metodisk, systematisk tilgang til udvikling, der udfolder det fulde potentiale af en idé – eller i det her tilfælde kundens forespørgsel.

 

A trip down memory lane

Design som fag kommer ud af håndværk og udviklede sig som selvstændig faglighed igennem industrialiseringen: Det kræver ikke bare metoder til at planlægge og systematisere masseproduktionen, det kræver også viden om kunden og brugeren at kunne retfærdiggøre, at markedet kan aftage SÅ mange styk af det samme”. Derfor tager design udgangspunkt i brugerens behov og har hele tiden aftageren/kunden i fokus.

Brugt rigtigt, er det et super stærkt redskab til at skabe relevans i markedet. – En relevans, der skaber vækst for din virksomhed, også selvom du ikke producerer møbler, mode og andre livsstilsprodukter.

 

EU vækstmidler til design

Forhåbentlig er du nu blevet så nysgerrig på, hvad design kan gøre for din virksomhed? Hvis du så stadig sidder med en lille snert af ”Må jeg liiige få den en gang til?” i forhold de der EU vækstmidler, der kan bruges til den version af design, du lige har forstået, så skal du ikke bede forgæves. Hvis du vil lave en vækstplan, systematisk udarbejdet med designmetoder (og det sørger vi for, at du får hjælp til), som koster dig op til 200.000 kr., så betaler EU halvdelen.

 

Stadig nysgerrig? Skriv til mig her, så tager vi den derfra!