Arkiv

Hvem gider at arbejde i Danmark?

26/11 2014

Del her:

I mandags (24. november) gled første udgave af ”Den dag de fremmede forsvandt” over skærmen, og mens vi venter på næste udsendelse, der sikkert vil bekræfte budskabet om, at danskerne er for forkælede og dovne til at gide at tage de lavtlønnede jobs, så kan vi også blive lidt mere konstruktive og tænke på, hvilke arbejdspladser det er, vi gerne vil have på det danske arbejdsmarked. Danmark har ikke nogen chance for at slå Østeuropa, hvis vi skal konkurrere på arbejdsløn. Det er Davids kamp mod Goliat, når Danmark skal klare sig i den internationale konkurrence. Derfor må vi kæmpe ligesom David.

I mange år har det været god skole, at vi skulle effektivisere og ”lean’e” vores virksomheder. Arbejdsgangene skulle være smidige og produktive. Pudseklude og skruetrækkere skulle ligge på rette plads. Men selv med verdens mest stringente orden på arbejdspladserne, så kommer danskerne ikke til at slå Ukraine, Bulgarien eller Polen, når det kommer til at skrubbe toiletter. Man kan ”lean’e” sig selv til døde. Det er ikke holdbart i længden, for der er ingen udvikling i det. Udvikling kræver andre kompetencer.

Hvis Danmark fortsat skal være et rigt land med mange danskere på arbejdsmarkedet, skal vi tænke klogt og kreativt.

Region Syddanmark har udarbejdet en rapport om design og de kreative erhverv, og den viser, at vi i Syddanmark er på rette vej. Danskerne gider nemlig godt at arbejde, hvis arbejdet er interessant og meningsfuldt. Siden 2010 er antallet af virksomheder, som strategisk bruger design og kreativitet til at skabe markedsmæssige fordele og vækst fordoblet. Lige så interessant er det, at det også er disse virksomheder, som ser mest positivt på fremtiden. De kan mærke, at de er på rette vej med deres virksomheder og produkter, og de forventer, at de kommende år byder på vækst og nyansættelser.

Under finanskrisen øgede designbranchen beskæftigelsen med 18 procent, mens det øvrige erhvervsliv faldt med 8 procent. Produktionsvirksomhederne har brug for den hårde arbejdskraft, som mange østeuropæere leverer, men de har også brug for danskernes evne til innovation, kreativitet og udvikling. Design handler om at skabe noget nyt, hvor der ikke var noget i forvejen. Det kræver mod af virksomhederne, men resultaterne taler sit tydelige sprog. 71 procent af de virksomheder, der anvender design strategisk til at udvikle deres produkter, services, arbejdsgange eller organisation forventer større omsætning. 57 procent forventer større eksport, og 39 procent forventer flere ansættelser.