Case

Fem dages hjerneræs

29/01 2019

Del her:

EYEBAB tror på sammenhæng mellem syn, krop og hjerne. Med det in mente deltager fem af virksomhedens ansatte i et fem-dages sprint, hvor designmetoder skal øge deres digitalisering. Målet er at videreudvikle virksomhedens software til at kunne udvikle, måle og forbedre livskvalitet.

EYEBAB står for evolutionize your eyes, body and brain. Det står også for en overbevisning om, at mennesker har bedst mulighed for at lege, lære og udvikle sig, når der er sammenhæng mellem det vi sanser, bearbejder og derefter handler på. Tilgangen har de sidste fire år understøttet virksomhedens arbejdet på design af software programmer og patenterede softboards der aktiverer brugeren og er egnet til både lege-, undervisnings- og sundhedssektoren.

”Vores produkt trænger til et brush-up. Et sprintformat giver os mulighed for hjælp til en styret proces på noget, som vi under alle omstændigheder skulle i gang med – og vi ville helt sikkert ikke kunne nå det samme alene, som vi kan med hjælp fra et designbureau”, siger Hasse Højland, en af fire partnere hos EYEBAB.

Virksomheden fra Billund har takket ja til at deltage i projekt Sprint:Digital, som Dansk Design Center og D2i – Design to innovate driver sammen. Sprint:Digital er et led i regeringens strategi om at digitalisere virksomheder i Danmark.

Virksomheden hiver fem dage ud af kalenderen for 3-5 medarbejdere, som de bruger på at behandle en, isoleret udfordring ved at komme igennem alt fra mapping af problemet, idéudvikling, prototyping, test og evaluering. I hvert sprint er det et dansk designbureau, der styrer slagets gang og sikrer, at alle deltagende virksomheder kommer sikkert og afklaret igennem ugen:

”En ting er prisen, det koster at deltage, men den tungestvejende post er naturligvis overvejelsen om de mandetimer, vi bruger her, som vi kunne have arbejdet i. Vi nåede frem til, at vi ville have arbejdet med vores problemstilling under alle omstændigheder. Hvis vi når at finde en problemløsning i løbet af sprintet, er det fantastisk – får vi værktøjer til at løse den, er det også et stort plus”, forklarer Kim Pagel, også partner i EYEBAB.

 

Skabe eller foretage valg

Forud for selve sprintugen har EYEBAB sammen med designbureauet Developa afholdt en scoping-session, hvor de har klarlagt den problemstilling sprintugen skal handle om. Fordi EYEBAB både arbejder digitalt og opererer i brancher, der har politisk fokus, er der både mange muligheder og meget bevågenhed. Det kalder Hasse Højland elefant-begrebet:

”Vi bruger sprintet til at sikre, at de valg, vi har mulighed for at træffe, både passer ind i vores forretning og at vi hele tiden holder kursen. Sprintet giver os også mulighed for at tage tingene i mindre, afmålte bidder – hvor vi samtidig oplever, at vi tager kvantespring i vores beslutningsproces”.

EYEBAB har indenfor rammerne af projektet Sprint:Digital mulighed for at deltage i tre sprints i alt. Det første sprint er det dyreste af de tre:

”Hvis vi på fem dage bare når frem til 80% af en løsning, så er det bedre, end hvad vi selv ville kunne nå på samme tid. Så har vi fået både fremdrift og fuld valuta for pengene”, smiler Kim Pagel. Hans søn Thomas Pagel, som også er partner, fortsætter:

”Vi forventer at have en alpha-version i januar. Hvis sprintet her hjælper os til at stå med en testet version klar til kunder i juni, er Sprint:Digital en succes”.

 

Fakta om Sprint:Digital

  • Sprint:Digital er for små- og mellemstore danske virksomheder
  • Frem mod 2020 har 100 danske mulighed for at deltage i Sprint:Digital
  • 1 sprint tager fem hele dage og er inspireret af Google Sprint, som kommer igennem problemafdækning, idéudvikling, prototyping, test og evaluering
  • Mindst tre ansatte, hvoraf en har beslutningskompetence skal deltage i sprintet.
  • Du kan læse mere om Sprint:Digital og se hvor alle forløbene foregår i landet her

 

Fakta om EYEBAB:

  • EYEBAB star for: Evolutionize your eyes, body and brain
  • Virksomheden har seks ansatte
  • Har eksisteret i fire år
  • Tager afsæt i viden om syn, krop og hjerne.
  • Optimerer menneskelig formåen og skaber rammerne for bedre personlig præstation.
  • Branche: Leg & læring, medier, animation og programmering, sundhed og undervisning.