Artikel

Designsprint udløste et helt års omsætning på blot tre måneder

18/06 2019

Del her:

Marklund Design deltog uden kendskab til sprintets format i et designsprint med Tokerød+. Efter en  uge offentliggjorde virksomheden sin prototype på en revideret hjemmeside, og testformatet til trods, har den ny hjemmeside på tre måneder udløst mere omsætning end hele sidste år.

 

Faktisk anede virksomhedsejer Kira Marklund intet  om, hvad det var for et forløb, hun havde sagt ja til, da hun sammen med en medarbejder og en bestyrelsesformand mandag morgen lagde an til et designsprint med assistance fra digitaliseringsbureauet  Tokerød+.

”Jeg vidste at jeg skulle have en ny hjemmeside, og jeg havde vel egentlig også aftalt med mig selv, hvad den skulle kunne og hvordan den skulle se ud”, griner Kira Marklund, der er indehaver af smykkedesign-virksomheden Marklund Design, der primært sælger sine smykker gennem hoteller:

”Jeg fik et chok den første dag, hvor vi skulle kortlægge udfordringer og behov. – For der var jo lige nogle behov og udfordringer, jeg ikke havde tænkt på: kundernes!”

Kira Marklund hører med egen karakterisering ind under kategorien effektiv. Hun får noget fra hånden og til kunderne viser hun kun det bedste. Derfor var femte-dagen, hvor man tester sin prototype hos kunder og samarbejdspartnere noget af det mest nervepirrende i hendes karriere:

”Når jeg kigger tilbage på femte-dagen, for nu tre måneder siden, så var det samtidig den absolut bedste dag. Jeg havde aldrig forestillet mig, at det ville give så meget tilbage at have dialogen med kunderne i forhold til forskellige løsninger – og det var da også den oplevelse, der gav mig modet til at arbejde aktivt videre med prototypen som værende ”test-as-we-go”, forklarer Kira Marklund.

Et designsprint har et fast format, hvor hver dag har sit fokus. Dag 1 er kortlægning af udfordringer, behov og muligheder. Dag 2 står for idégenerering, Dag 3 er konceptudvikling mens dag 4 byder på prototypeudvikling og til sidst, på femtedagen præsenterer man sit koncept via sin prototype, der bliver fyrtårnet i forhold til ens digitale udvikling.

 

Når Danmark sprinter, så stiger BNP

Harald Tokerød, som er partner og indehaver af Tokerød+, der arbejder med at definere digitale tiltag og lave handlingsplaner, der kan omsættes til virkelighed, faciliterede det designsprint, som Marklund Design deltog i. Marklund Design har købt designsprintet til en reduceret pris, fordi Tokerød+, sammen med 13 andre bureauer samarbejder med Dansk Design Center og D2i – Design to innovate om det store, nationale projekt: Sprint:Digital. Formålet med projektet er at hjælpe 100 danske SMV´er i gang med digitale projekter over de næste tre år.

”Det fantastiske ved at arbejde med designmetoder og med designsprints i særdeleshed er, at det faktisk ikke kræver faglig indsigt i design fra virksomhedernes side, inden de prøver det. Metoderne er så intuitive og tilgængelige, at ALLE får noget ud af det”, forklarer Harald Tokerød, der om Marklund Designs digitale projekt siger:

”Det er absolut ikke unikt, at virksomheder, som Kira beretter, har planlagt det hele indefra og ud. Men overvej lige  mulighederne for dansk erhvervsliv, hvis en omsætning kan eskalere med 100% på tre måneder, fordi man metodisk i sine udviklingsprojekter sætter kunden i fokus”.

 

Kunden skifter nødigt platform

Helt lavpraktisk har Kira Marklund i mange år levet af gode relationer til sine samarbejdspartnere i mange år, de eksklusive hoteller i Danmark og Europa. Marklund Design har altid haft en hjemmeside, men som følge af sprintet er webshoppen for eksempel blevet integreret direkte med Instagram, så slutbrugeren nu også i højere grad kan bestille smykker før eller efter hotelopholdet. På den måde har designsprintet faktisk også udvidet Marklund  Designs forretningsmodel:

”Hotellerne vil altid være mine primære samarbejdspartnere. De er en vigtig brandingfaktor for Marklund Design, men det er da en luksus også at kunne være i kontakt med slutkunden”, siger Kira Marklund.

Selvom det krævede en dyb indånding at smide en kun næsten færdig hjemmeside med webshop ud til verden OG at Kira Marklund både på dag 1 og 2 var noget overrasket over, at alt, hvad hun  havde tænkt forud for sprintet blev vendt på hovedet, så er hun ikke i tvivl:

”Næste gang jeg skal udvikle, om det så er på webshoppen eller andre nye tiltag, så er et sprint helt sikkert en mulighed igen. Det er effektivt og sjovt og hvis man arbejder professionelt med sin virksomhed, giver det helt vildt meget mening”.

Som en ekstra bonus nævner hun, at de to andre virksomheder, der også deltog i designsprintet, og som var så forskellige fra hendes rent branchemæssigt kun var med til at gøre forløbet endnu  mere værdifuldt:

”Det er en gave at få så mange perspektiver på sin udfordring og alle lagde sig i selen og tog ejerskab – også til hinandens projekter. Man bliver helt høj af det!”.

 

Du kan få mere at vide om Sprint:Digital ved at skrive til Senior Designkonsulent Linda Hechmann Lagoni