Nyhed

De skal lære virksomhederne at ramme rigtigt

13/12 2018

Del her:

14 danske bureauer, der repræsenterer hele landet skal guide små- og mellemstore danske virksomheder, når de skal sprinte sig til nye, digitale løsninger i projektet Sprint:Digital. Bureauerne er valgt blandt mere end 50 ansøgere

Danmarks vigtigste råstof er viden, og inden 2020 skal 100 små- og mellemstore virksomheder kunne omsætte deres viden med nye digitale løsninger. Det skal 14 danske designbureauer være med til at stå for, når de skal hjælpe alt fra transportudbydere til produktionsvirksomheder med at skabe nye, digitale løsninger i projektet Sprint:Digital.

Det er Dansk Design Center og D2i – Design to innovate, der har valgt de 13 bureauer ud af et felt på mere end 50 ansøgere, med en opgave om at dele ud af deres viden i projektet Sprint:Digital. Her kan danske virksomheder gennem sprints få hjælp til nye, digitale løsninger, der kan styrke virksomhedens konkurrenceevne. Alt fra nye check-in systemer, lagerstyring, fakturering eller reel produktudvikling er på tapetet, når bureauerne skal i sving.

”De bureauer, der skal hjælpe med Sprint:Digital er alle valgt på baggrund af deres store indsigt i både at tænke digitalt, kunne styre udviklingsprocesser og hjælpe virksomhederne i mål på fem dage gennem sprintformatet. Det er tre elementer, som kun få bureauer for alvor mestrer”, fortæller Senior designkonsulent Linda Hechmann Lagoni fra D2i – Design to innovate.

”Den digitale transformation foregår i et tempo, hvor det kan være svært at følge med og vide, hvordan man skal agere som virksomhedsejer. Med designværktøjer som sprint kan vi hurtigt skabe overblik og finde nye løsninger på digitale udfordringer,” siger projektleder i Dansk Design Center, Sidsel Winther.

De 14 danske bureauer, der er valgt er:

Artlinco, Design people, Designit, Developa, Eggs Design, Flip Studio, Futu, Gejst Studio, Tokerød+ i samarbejde med Human Business, Innovationlab, Loop Company, Permanent Beta og Regndans.

For virksomheder, der er nysgerrige på, hvordan de kommer til at arbejde med et af de 13 udvalgte bureauer, afholder Sprint:Digital i samarbejde med Dansk Erhverv en stor opstarts-konference den 23.  januar, hvor de kan hente inspiration til at skabe øget vækst gennem digitalisering.

På dagen fortæller virksomhedsejere og designere om erfaringerne fra det første sprintforløb, der foregik i november 2018. Derudover vil de tilmeldte blive ført igennem sprint-processen, både faldgruberne og vejen til succes.

Billetter kan bestilles hos Dansk Erhverv

 

Sprint:Digital er igangsat af regeringen og skal understøtte små- og mellemstore virksomheders digitale udvikling. Projektet løber over tre år og i den tid skal ikke færre end 100 virksomheder på tværs af brancher og industrier have mulighed for at gennemføre et eller flere sprint, så de kan stå stærkere digitalt. Virksomheden sender tre-fem ansatte afsted i fem fulde dage og på femtedagen står virksomheden med en prototype, som er testet og en handlingsplan for de næste skridt.

Designsprint er i flere år blevet anvendt hos Google Venture og er efterfølgende blevet udbredt verden over som en effektiv og økonomisk fordelagtig arbejdsmetode, der hurtigt giver konkrete resultater.

Fakta og mere information:

  • Sprint:Digital varetages af designklyngen D2i – Design to innovate og Dansk Design Center og er en udmøntning af regeringens digitaliseringsstrategi under SMV:Digital.
  • Projektet har til formål at fremme 100 små- og mellemstore virksomheders digitale transformation gennem designsprint. Et sprint tager fem dage
  • Deltagelse kræver mindst tre ansatte, hvoraf en har beslutningskompetence.
  • Sprint:Digital er et offentligt støttet projekt, som tilbydes til en markant reduceret pris. Første sprint koster 25.000 kr. Andet sprint koster 15.000 kr. og tredje sprint 10.000 kr.

 

Kontakt:

D2i – Design to innovate: Senior Designkonsulent Linda Hechmann Lagoni: linda@d2i.dk, tlf: 30786879

Dansk Design Center: Pressekonsulent Ulla Dubgaard udu@ddc.dk, tlf. 6172 0485